Search intent, kullanıcıların SERP sonuçlarında neden öyle bir arama yaptıklarını anlamaya yönelik olarak yapılan çalışmaların bütünüdür. İnsanlar, ihtiyaçları doğrultusunda arama yaparlar. Bu davranış ile neye ihtiyaç duydukları da bir nevi anlaşılabilmektedir.
İnternet siteleri, kişilerin ihtiyacı çerçevesinde ortaya çıkmıştır. Giderek rekabetin arttığı günümüzde sitelerde farklı alanlara yönelmeye başlamışlardır. İşte bu noktada hedef kitle analizi yapma gereksinimi ortaya çıkmıştır. Bir kategori kapsamında yapılan hedef kitle analizinde en temel nokta insanların neye ihtiyaç duyduklarını saptamak ve o alanda hizmetler vermektir. İşte burada karşımıza arama niyeti olarak tabi edilen durum çıkmaktadır.
Search intent kapsamında bir örnek vererek bu konuyu daha netleştirelim. Buna göre “İkinci el otomobil ne kadar” sorusunu sorarak arama yapan bir kullanıcı karşısına ikinci el otomobillerin fiyatlarının çıkmasını ister. Özellik, yıl gibi bilgiler haricinde direkt olarak fiyatla karşılaştığı ilk siteye bu kullanıcı tıklayacaktır. Hedef kitlenin ihtiyacı olan bu gibi durumlara karşı sitenin özelleştirilebilmesi için gereken analizin yapılmasına Search intent denir.
Arama Niyeti Özellikleri Nelerdir?
Sanal alemde kişilerin neyi neden yaptığı gibi düşünceler ile karşılaşmak son derece doğaldır. Buna göre SERP sonuçlarında yapılan aramaların arka perdesinde şu düşünceler yatmaktadır:
- Kişi merak ettiği bir soruya cevap arıyor olabilir.
- Kişi bir web sitesine giriş yapmak istiyor olabilir.
- Kişi bir şeyleri satın almak istiyor olabilir.
- Kişi birden fazla şeyin karşılaştırılmasını istiyor olabilir.
Bu maddelere göre kişilerin arama yapmalarının arkasındaki nedenler: bilgi edinme, gezinme, alışveriş yapma, karşılaştırma yapma gibi düşüncelerdir. Bu düşünceler doğrultusunda kişiler, internet sitelerine girmekte ve orada ihtiyaçlarını karşılayacak olan içerikler ile karşılaşmak istemektedir. İnternet sitesine sahip olan insanlarda bu kişileri kendi web sitelerine çekebilmek amacıyla yapılan aramaların arkasındaki niyeti araştırmaktadır.
Search Intent Önemi Nedir?
Arama motorlarının en büyük amacı kullanıcının arama yapmasından sonra ona ilgili sayfaları getirip gösterebilmektir. En büyük arama motoru olan Google’da bu durum için her yıl binlerce araştırma yapmakta, SERP sonuçlarını iyileştirmeye çalıştırmaktadır. Eğer ki internet kullanıcılarının aradıkları şeylerde istedikleri iyi bir şekilde analiz edilmezse beklentilerini karşılamak mümkün olmayacaktır. O zamanda bu kişiler farklı web sitelerine yönelecek, arama motorlarını değiştireceklerdir. Sadece web sitelerinde değil aynı zamanda arama motorları içerisinde de büyük bir rekabet bulunmaktadır.
Örneğin; bir kullanıcı “Etimesgut anahtarcı” kelimesinden bir sorgu yapar. Bu sorgu sonrasında ona normal şartlarda Etimesgut adresinde faaliyet gösteren anahtarcılar gösterilmelidir. Ancak Etimesgut yerine Çankaya, Ümitköy gibi yerlerde faaliyet gösteren, Etimesgut’a servisi olmayan anahtarcılar bu kullanıcıya gösterilirse arama yapan kişi hiçbir web sitesine girmeden aramasını sonlandırır. Bu durumda arama motorları kapsamında kabul edilemez bir şeydir.
Arama Niyeti Kapsamında Yapılabilecek Düzenlemeler
SEO önerileri kapsamında Search Intent ayrı bir konumda bulunmaktadır. Kullanıcılara daha iyi hizmet vermek ve onu kendi web sitenize yönlendirmek amacıyla yapacağınız SEO çalışmaları kapsamında dikkat edeceğiniz belli başlı özellikler bulunmaktadır. Bunlar genel itibari ile SERP sayfalarının nasıl işlediği alakalı konulardır. Buna göre yapılacak SEO çalışmaları:
Snippet
Snippetler, son yıllarda ortaya çıkan önemli bir ziyaretçi çekme aracıdır. SERP sonuçlarında “sıfırıncı sıra” olarak belirtilen bu durum kullanıcının yaptığı aramanın en uygun sonucu olarak ilk sayfada en üstte çıkar.
Google ADS
Ücretli olarak Google ADS reklamları vermeniz durumunda SERP sonuçlarında ilgili arama sonrasında en üstte yer alırsınız. Genellikle ürün pazarlamak isteyen kişiler tarafından bu tercih kullanılmaktadır.
SERP Sonuçları
Tüm içerikler evrensel sonuçlar kapsamında SERP’te yer alır. Burada önemli olan nokta içeriklerin kalitesi ve sıralamada kaçıncı sırada olduklarıdır.
Bilgi Grafiği
Hava durumu, ünlülerin biyografisi gibi konular SERP ekranında en üst kısımda yer alır. Bunun için web sitesini bilgi grafiği ekranına göre dizayn etmek son derece önemlidir.
Kullanıcıların Arama Niyeti Nasıl Öğrenilir?
Kullanıcıların arama niyetlerini öğrenmek aslında oldukça kolaydır. İnternette gezinen kullanıcıların %80 ve üzerindeki kısmı Google arama motorunu kullanmaktadır. İşte bu noktada Google, web sitesindeki içeriklerde bir takım anahtar kelime gruplarını geçirmenizi ister ve bunu size söyler. SERP sonuçlarında “otomobil” yazdığınızda yanında hemen “otomobil fiyatları”, “otomobil kampanyaları” gibi önerilen diğer kelimeler çıkar. İşte bu kelimeler size kullanıcılar tarafından en çok aratılan kelimelerdir. Yani bir nevi Search Intent göstergesidir diyebiliriz.