Bir web sitesinde SEO’nun genel anlamıyla uygulanabilmesi için site içi SEO ve site dışı SEO bir bütün olarak ele alınmalıdır. Sadece site dışı SEO uygulamak ya da sadece site içi SEO uygulamak bir web sitesi için yeterli değildir. SEO’nun verimli olabilmesi için her ne kadar birbirinden farklı anlamlarda olsalar da site içi SEO ve site dışı SEO her zaman bir arada uygulanmalıdır. Fakat biz bu yazımızda sadece site dışı SEO’dan bahsedeceğiz.
İnternet’de yayın hizmeti veren bloglar, forumlar, sözlükler, haber siteleri, sosyal medya platformları, video yayın platformları ile birlikte; radyo, televizyon, billboard gibi görsel, yazılı ve sözlü içerik barındıran mecralarda web siteleri için oluşturulan reklam ve tanıtımların tümüne Site Dışı SEO ya da diğer bir adıyla Sayfa Dışı SEO (off-page SEO) denilmektedir.
Site dışı SEO’nun tanımından bahsettiğimize göre şimdi de site dışı SEO’nun nasıl ve nerelerde uygulanabileceği hakkında birkaç teknikten bahsedelim.
Site Dışı SEO Teknikleri
Sosyal Medya Platformlarını Kullanmak
Günümüzde, “sosyal medyayı kullanıyor musunuz?” diye sorulan neredeyse her 10 kişiden 8’inin etkin olarak kullanmış olduğu sosyal medya platformları, site dışı SEO çalışmalarınızı yürütebileceğiniz ve siteniz için trafik sağlayabileceğiniz önemli birer kaynaktır.
Sosyal medya platformlarında konuşulan ve gündeme yönelik konular için açılmış olan #hastagler yani sosyal medyadaki konu etiketleri aracılığıyla binlerce insanla kolayca etkileşim kurabilir ve web site içeriklerinizi sosyal medyada iletişim kurduğunuz insanlarla kolayca paylaşabilirsiniz. Web sitenize trafik çekebileceğiniz en popüler sosyal medya platformları Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest ve YouTube’dur.
Örneğin web sitenizin içeriği haber üzerineyse, sitenizdeki haber içeriklerinizi, Twitter’ da bulunan ve trend olmuş herhangi bir haber konusuyla alakalı açılan etiket altında paylaşmanızla birlikte hem içeriklerinizin o günkü trend haberleriyle ilgilenen birçok kişi tarafından görülmesini hem de bu kişilerin sitenizi ziyaret etmesini sağlayarak web sitenize Twitter üzerinden trafik çekebilirsiniz.
Görüntü ağırlıklı paylaşımların yapıldığı sosyal medya platformlarında da örneğin Instagram, Facebook ve Pinterest gibi sitelerde içeriklerinizi kaliteli görsel içeriklerle birleştirerek ve gündemdeki etiketleri kullanarak binlerce insanın dikkatini çekip bu insanların web sitenizi ziyaret etmelerini sağlayabilirsiniz.
Tabi, etiket tekniğini kullanırken bu etiketlerin, web sitenizin içeriğiyle alakalı olmasına dikkat etmelisiniz. Aksi takdirde, örneğin siyasi haberle alakalı bir etiketin altında diyet ya da sağlıkla alakalı bir içerik paylaşmanız bir hayli anlamsız olacaktır.
Öte yandan sosyal medyanın en popüler video izleme mecrası olan YouTube’da da web site içeriklerinizi paylaşabilirsiniz. Web sitenizin içerdiği konuları kaliteli video tanıtımlarıyla sergileyerek her gün milyonlarca insanın ziyaret ettiği YouTube’dan da web sitenize trafik çekebilirsiniz.
Soru – Cevap Sitelerini Kullanmak
Soru-cevap içerikli siteleri etkin bir şekilde kullanarak web siteniz için site dışı SEO çalışması yapabilirsiniz. Kullanıcıların soru sorup cevaplayabildiği Quora sitesine benzer (sorula .com, reddit .com gibi) sitelerde kullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik oluşturacağınız etkili soru ve cevaplar ile birlikte alacağınız artı puanlar ve olumlu geri dönüşler sayesinde web sitenize de bu soru-cevap sitelerinden trafik çekebilirsiniz.
Sorulan sorulara verdiğiniz mantıklı cevaplarda, kullanıcılar cevaplarınızı kendileri için faydalı buldukları takdirde sizi muhakkak takip etmek isteyeceklerdir. Bu durum, kullanıcılara web sitenizi tanıtmak için size güzel bir fırsat sağlayacaktır.
Forum Sitelerini Kullanmak
Site dışı SEO için forum sitelerini kullanma yöntemiyle bir önceki başlıkta da belirttiğimiz soru-cevap içerikli platformlarda kullanılan yöntem hemen hemen aynıdır. Forumlarda, özellikle de çözülmesi zor konulara verebileceğiniz pratik çözümler, ya da gündemi ilgilendiren trend konularla alakalı açacağınız başlıklar forum kullanıcılarının muhakkak ilgisini çekecektir.
Forumlarda kendi web siteniz için site dışı SEO çalışması yaparken dikkat edilmesi gerekilen konu, forumların, site içeriğinizdeki kategori doğrultusunda popülerlik kazanmış olmasıdır. Örneğin ekonomi içerikli bir web siteniz varsa ülke çapında ekonomi kategorisinde ünlenmiş forumlarda konu açmak ya da yorum yazmak site dışı SEO çalışmanız için daha yararlı olacaktır.
Bu forumlarda açtığınız başlıklar ya da yaptığınız etkili yorumlar forumdaki diğer kullanıcıların ister istemez ilgisini çekecektir. Açtığınız konuların ilgi görmesi sonucu kullanıcılara kendi web sitenizin tanıtımını yaparak bu kullanıcıların sitenizi ziyaret etmelerini sağlayabilirsiniz. Bu da site dışı SEO çalışmanız için artı puan demektir.
Öte yandan kendiniz web sitenizle alakalı bir tanıtım yazısı yazarak ya da başka bir yere yazdırarak ve tanıtım yazısı yayınlayan popüler sitelerle belirli bir ücret karşılığı anlaşarak bu sitelerin web siteniz hakkındaki tanıtım yazısı yayınlamasını sağlayabilirsiniz. Yayınlanan bu tanıtım yazıları sayesinde güçlü sitelerden kendi web sitenize backlink sağlayabilirsiniz. Güçlü trafik alan sitelerde tanıtım yazısı yayınlamak da bir backlink çeşididir. (Backlink konusuna aşağıdaki başlıklarımızda daha detaylı bir şekilde değineceğiz.)
Bir siteye tanıtım yazısı yayınlatacaksanız dikkat etmeniz gereken en önemli husus, sitenin iyi derecede trafik oranına sahip olmasıdır. Trafik oranı düşük olup da sürekli tanıtım yazısı paylaşan sitelerden uzak durmalısınız. Tanıtım yazısı yazan her site yüksek trafik almaktadır diye genel bir şey söz konusu değildir.
Ünlü Kişilerin Paylaşımlarına ve Yorumlarına Yorum Yazmak
Sosyal medya konusuna ufak bir dönüş yapacak olursak örneğin ülke genelinde belli başlı alanlarda (ekonomi, spor, siyaset, müzik vs.) kariyer yapmış, tanınmış ünlü kişilerin yorumlarının altına yazacağınız birkaç cümlelik etkili bir yorum ve yorumunuzun altına ekleyeceğiniz web site adresiniz sayesinde, o ünlü kişilerin yorumunu okumaya gelen insanların ve yorum altındaki diğer yorumları okuyan insanların dikkatini çekebilir ve yaptığınız bu ufak çaplı site dışı SEO çalışması sayesinde web sitenize buradan trafik sağlayabilirsiniz.
Burada dikkat edilmesi gerekilen konu, sıradan bir yorum yazmak yerine ünlü kişinin yazdığı konuyla alakalı ve web sitenizi tanıtmaya fırsat verecek bir yorum yazmak olmalıdır.
Örneğin spor malzemelerinin satışıyla alakalı bir web siteniz varsa bir futbolcunun yorumunun altına o anki konuyla alakalı bir yorum yazarak yorumunuzun sonuna spor malzemelerinin satıldığı web sitenizin adresini eklemeniz gayet yerinde olacaktır. Oldu ya diyelim şans yüzünüze güldü ve o futbolcu yaptığınız yoruma cevap verdi. O futbolcunun yorumunuza cevap vermesi ayrıca sizin için eşsiz bir reklam çalışması da olacaktır.
Backlink
Backlink, site dışı SEO kavramını oluşturan en önemli faktördür. Backlink, web siteleri arasında bir tür referans sitemidir de diyebiliriz. Backlink, değişik sitelerde paylaşılan bağlantı adreslerini kapsamaktadır. Bir backlinkin başarılı olabilmesi için bağlantı adresi paylaşımı yapan siteler arasında hem bağlantıyı paylaşan sitenin hem de bağlantısı paylaşılan sitenin benzer ya da yakın kategorilerde olması gerekmektedir. Örneğin göz sağlığıyla alakalı bir web sitesinde gözlük satışı yapılan bir web sitenin linkinin paylaşılması backlink ve site dışı SEO çalışması açısından oldukça yararlı olacaktır.
Bu durumun tam tersi olarak göz sağlığıyla alakalı bir web sitesinde kıyafet alışverişiyle alakalı bir web sitesinin linkinin paylaşılması oldukça anlamsız olacaktır.
Backlink konusunu biraz daha açmamız gerekirse backlink için kendi kategorimize rakip olan ya da rakip olabilecek sitelerin analizini yapabilmek adına birtakım araçlardan da yararlanabiliriz. Bu araçlar sayesinde rakip sitelerin hangi anahtar kelimelerle trafik sağladıklarını, hangi sitelerde backlink kullandıklarını, günlük ziyaretçi sayılarını, web sitemize gerekli olan backlink yapılandırmaları gibi birtakım bilgilere ulaşabiliriz. Bu gibi analizler için kullanabileceğimiz araçlara Ahref, Moz, Semrush, Majestic ve Google ‘ın ücretsiz bir şekilde sağlamış olduğu bir araç olan Google Search Console örnek olarak gösterilebilir.
Google Search Console site dışı SEO tekniği olarak oldukça işe yarayan bir Google hizmetidir. Google’ın sitenizi daha hızlı indexlemesini sağladığı gibi anahtar kelime analizi, backlink analizi de yapmaktadır. Ayrıca web sitenizdeki hataların ve kırık linklerin de daha düzgün bir şekilde tespit edilmesini ve onarılmasını sağlamaktadır.
Televizyon, Radyo ve Billboard Reklamlarını Kullanmak
Site dışı SEO teknikleri arasında belki de sosyal medyadan daha çok etkili olacak tekniklerden biri de televizyon, radyo ve billboardlarda verilecek reklamlardır. Fakat bu reklamlar oldukça maliyetli olmasından dolayı web site sahipleri tarafından pek tercih edilmemektedir. Bu reklam türleri genellikle ülke çapında internetten alışveriş kategorisinde isim yapmış markaların kullanım alanlarını oluşturmaktadır. Hangimiz, televizyonda, radyoda, otobüs duraklarının camında, yol kenarındaki billboardlarda internet alışveriş markalarıyla karşılaşmadık ki? :)
Her ne kadar, site sahipleri tarafından tercih edilmese de site dışı SEO’da kullanıldığı için bu tekniği de listemize almak durumunda kaldık. Televizyon, radyo ya da billboardlara ihtiyaç duymaksızın, eğer ki sitenizin içeriğine güveniyorsanız insanlara ulaşmak için sitenizle ilgili tanıtıcı broşürler hazırlayarak, hazırladığınız bu broşürleri insanlara dağıtmanız da sitenize ziyaretçi çekme açısından, site dışı SEO tekniklerinden biri olarak sayılabilir.
İster site içi SEO olsun ister site dışı SEO olsun, SEO’da hangi tekniği uygularsanız uygulayın önemli olan sitenizdeki içeriğin kalitesidir. Yazdığımız, site dışı SEO tekniklerini uygulamanız sonucu sitenize bir şekilde ziyaretçinin gelmesi mümkündür. Fakat sitenize gelen bu ziyaretçinin sitenizi 10 saniye sonra ya da 1 saat sonra terk etmesi sitenizdeki içeriklerin kalitesine ve ziyaretçinin beklentisini karşılayıp karşılamamasına bağlıdır.