Blog yazarlığı bitiyor mu? Sorusu genellikle biz bloggerların ve web için içerik üreten insanların sıkça cevabını düşündüğü bir sorudur. Son 5-6 yılda YouTube’un muazzam yükselişi ve insanların artık yazmak ve okumak yerine video izlemeyi tercih etmesi, doğal olarak birçoğumuza bu düşüncenin doğru olup olmadığını sorgulatır hale geldi.
Blog yazmanın ölüp ölmeyeceği bilinmez ancak öncelikle kişisel görüşümü ifade etmem gerekir: YouTube gibi video barındıran sitelere insanlar daha çok müzik, eğlence ve oyun içerikleri tüketmek için giriyorlar. Yani giriş amaçları zaten okumanın yerine video izlemek değil! Ayrıca kitle olarak baktığımızda da YouTube’a sıkça girenlerin, blog okumadıklarını söyleyen bir istatistikte bulunmamakta.
E, peki bu iddia nerden çıktı o zaman? Neden sürekli “Bloggerlık ölüyor mu?” gibi sorular soruluyor?
Bana göre bu tür sorular istatistik verilerden ziyade, popüler olanın diğerini yok edeceği korkusundan kaynaklanıyor. Yani YouTube, Blogger veya Wordpress’i yutacak mı? Korkusu bu tür yazılara neden oluyor. Ancak bence içi boş korkular bunlar. Çünkü YouTube eğer bir şeyi yok edecekse şayet bu işe Google arama motorundan başlayacaktır. Bunun en büyük nedeniyse YouTube’un video barındırma sitesi olmak çıkarak bir arama motoruna evrilmesidir.
Peki, Google yok oldu mu? Hayır! Peki, Google yok oluyor mu? Hayır!
Nerden mi biliyorum? Google Trendsverilerine dayanak bunu söylüyorum.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz…
2004'ten bugüne Google ve YouTube Karşılaştırması |
Görüldüğü gibi Google ve YouTubegrafikleri birbirlerine çok yakın eğilimler sergiliyorlar. Hem son 5 yılda hem de 2004’ten bugüne kadar…
İyi de Google bir arama motorudur. Blogger ile ne ilgisi var konunun? Diyorsanız da az önce dediğim gibi Blog yazmanın değil Google’ın en büyük rakibidir YouTube. Bu nedenle Google’ı baz aldım. Eğer bu sizin için yeterli bir kanıt değilse, Google Trends’e bir de şunu yazalım bakalım ne çıkacak.
Blogger ölüyor mu? |
Bu istatistik ise, bize dünya genelinde blog yazmak anlamına gelen İngilizce “Blogging” kelimesi ile bloğa başlamak demek olan “start a blog” kelimelerinin yavaş yavaş yer değiştirmeye başladığını ve birbirlerine giderek yaklaştıklarını gösteriyor. Yani, blog yazarlığı veya Bloggerlık bitmiyor ama mecra değiştiriyor. İnsanlar meramlarını artık blogger veya Wordpress’ten çok Tumblr gibi yarı blog yarı sosyal medya olan ortamlarda daha fazla paylaşmayı tercih ediyorlar.
Ancak şunu da eklemem gerekiyor diye düşünüyorum: “start a blog” kelimesinin 2004 yılından beri düşmek bir yana oldukça istikrarlı olduğu da dikkatinizden kaçmamıştır. Bu da “Bloggerlık ölüyor mu?” Sorusuna verilebilecek ‘hayır’ cevabının doğruluk payını yükseltiyor.
Blogger-WordPress-Tumblr Karşılaştırması |
Son olarak Blogger, WordPress ve Tumblr platformlarını karşılaştırdım. Tumblr şu an diğer ikisine göre hâlâ daha popüler olsa da o da yıllar içinde kitlesini kaybetmiş görünüyor. Bu da aslında Tumblr kullanan kitlenin yeni bir kitle olduğunu ve diğer iki platformdan kullanıcı çekmediğini gösteriyor.
Tumblr platformunun da aslında Blogger ve WordPress’e giderek yaklaşması esas olarak bize şunu anlatıyor: Yazı yazan ve okuyan kitle ile Video içerik izleyen kitle tam olarak aynı kitleler değiller. Blog yazılarını ve yazarlarını takip eden ve okuyarak internette zaman geçirenlerle, YouTube’da video izleyen kitleler aynı olmadıklarından YouTube’un son yıllarda çok popüler olmasına dayanarak Bloggerlık ölüyor demek doğru bir yaklaşım olmayacaktır.
Blog yazarlığı bitiyor mu? Bloggerlık ölüyor mu? Gibi sorular hakkındaki düşüncelerim ve dayanaklarım bunlardı. Sizin de bu konuyla ilgili düşüncelerinizi duymak isterim. Yorumlarda düşüncelerinizi belirtmeyi unutmayın.
Herkese saygılar, sevgiler…
Etiket:
Blogger