İnternet üzerinden yapılan reklam çalışmalarını yalnızca web sitelerine gelen ziyaretçi trafiği olarak incelemek esasen reklam performansının tam olarak değerlendirilememesine neden olmaktadır.
Bunun yerine internette farklı yerlerde paylaşılan site linklerinin gruplara ayrılıp hangilerinin daha başarılı bir sonuç aldıklarını tespit etmek ve bu verileri bir araya getirmek web sitesi sahipleri için daha faydalı olmaktadır. İşte tam da bu aşamada web sitesi sahiplerine işlerini oldukça basit bir hale getirebilecek olan bir konudan bahsedilebilir: UTM kodları.
UTM Nedir?
Urchin Tracking Module yani daha çok bilinen adı ile UTM, hem pazarlama aracını hem link kaynağını hem de kampanya adını sorunsuz şekilde takip edebilmek içi belirli bir URL’ye eklenebilen popüler bir kod türü olarak tanımlanabilmektedir. UTM, Google Analytics yazılımının arama yapan kullanıcıların hangi kampanyadan web sitesine geldiklerini ve hangi kampanyaya gönderildiklerini göstermesini mümkün kılmaktadır. Her bir çevrimdışı kampanya için farklı bir URL oluşturan UTM kodu, sonrasında söz konusu URL’yi kullanıcının atadığı yeni adrese yönlendirmesi ile bilinmektedir. Bahsi geçen adresler ise genellikle adres kullanıcısının sahip olduğu domainlerdir.
UTM Nasıl Oluşturulur?
UTM oluşturmak için ilk olarak Google URL Oluşturucu (Campaign URL Builder) adlı sayfaya giriş yapılmalı ve buradaki formda yazılanlara dikkat edilmelidir. UTM bileşenleri kullanılarak UTM linki oluşturmak ise son derece basittir.
UTM oluşturmak isteyen web sitesi sahiplerinin aşağıdaki UTM bileşenlerini doldurmaları gerekmektedir.
- Web Sitesi URL’si: Reklama tıklayan internet kullanıcılarının gitmeleri gereken web sitesinin adresi bu alana yazılmaktadır.
- Kampanya Kaynağı (utm_source): Bu alan, web sitesi reklamının hangi platform içerisinde oluşacağını belirlemektedir.
- Kampanya Aracı (utm_medium): Bu bölümde web sitesi reklamının hangi araç ile kullanıcılarla buluşacağı belirlenmektedir.
- Kampanya Terimi (utm_term): Burada web sitesi kampanyasının anahtar kelimeleri yazılmaktadır.
- Kampanya İçeriği (utm_content): Bu alanda reklam grubunun ismi yer almaktadır.
- Kampanya Adı (utm_campaign): Son olarak kampanyanın ismi de bu alana yazılmaktadır.
UTM ile İlgili Diğer Bilgiler
Özel terimleri ya da içerikleri izleyebilmek için son derece yararlı olan UTM’de koda eklenen birtakım değerler yer almaktadır. Bu aşamada terimler çeşitli anahtar kelimeleri de barındırabilmektedir. İçerik içinse benzer mesaja sahip fakat hangisinin daha iyi sonuç aldığını öğrenmek amacıyla farklı metin içeren birbirinden farklı iki reklamı izlemek gerekmektedir.
Takip edilmesi amaçlanan değerler belirlendikten sonra da Google’nin URL oluşturucusuna gerekli parametreler girilmektedir. Hali hazırda izlenen herhangi bir değeri değiştirebilmek içinse UTM kodunu da yenilemek gerekmektedir.
Bir yazımın daha sonuna geldik arkadaşlar, UTM hakkında diğer sorularınız için ve yazı hakkında görüşlerinizi yorum formu aracılığı ile belirtebilirsiniz.