Yandex Metrica, web sitelerinin anlık olarak ziyaretçi bilgilerini ve ziyaretçilerin site içerisindeki eylemlerini, dönüşüm faaliyetlerini infografikler ve sıcaklık haritaları yardımıyla gösteren bir seo analiz aracıdır.
Bu araç ile birlikte web sayfanızın ya da ürün ve hizmetlerinizin hangi kullanıcılar için daha uygun olduğunu öğrenerek seo stratejilerinizde hedef atışlar gerçekleştirebilirsiniz. Yandex Metrica ile site analizi işlemlerine başlamak için öncelikle izleme kodunuzu web sitenize eklemeniz gerekmektedir.
Yandex Metrica İzleme Kodu Siteye Nasıl Eklenir?
Yandex Metrica kurulumu için öncelikli olarak sayaç oluşturmanız gerekmektedir. Sayaç oluştururken daha sonra kolay görüntüleme sağlayabileceğiniz bir isim belirleyebilirsiniz. Ardından web sitenizin adresini HTTPS protokolü ile yazarak alttaki menü üzerinden Oturum kaydı, kaydırma haritası , forma analizi ya da otomatik hedefleri aktif ederek sayaç oluşturabilirsiniz. Sayaç oluşturma alanı şu şekilde görünmelidir:
Yandex Metrica Sayaç Ekleme Ekranı |
Sayacınızı oluşturduktan sonra web sitenize özel olarak hazırlanmış izleme kodunuza ulaşacaksınız. Kodu kopyaladıktan sonra sitenizin kök dizin alanındaki <head></head> tagları arasına yerleştirerek doğrulama işlemini tamamlamalısınız. Sayacınız doğrulandıktan kısa bir süre sonra sitenize gelen ziyaretçilerin bilgisi sayaçlarım alanında görüntülenmeye başlayacaktır.
Metrica Kontrol Paneli
Özet
Yandex Metrica özet alanı ile web sitenize gelen ziyaretçilerin genel durumunu görüntüleyebilirsiniz. Günlük, haftalık ya da aylık olarak gelen ziyaretçilerinizin ve yeni gelen kullanıcılarınızın sayısını, hangi sayfalarınızı ne kadar süre ziyaret ettiğini , çıkma oranını, hangi kaynaklar aracılığıyla (organik, sosyal medya) giriş yapıldığını bu alandaki raporlardan detaylı bir şekilde öğrenebilirsiniz.
Raporlar
Sitenize gelen kullanıcıların nasıl bir davranış içerisine girdiklerini öğrenmek istemez misiniz? Raporlar alanı, ziyaretçilerinizin sitenize ne amaçla giriş yaptığını sizlere bildirmektedir. Ziyaretçileriniz ile ilgili sunulan giriş raporları şu şekilde sıralanabilir:
Ziyaret Oranı
Ziyaret oranı, günlük olarak sitenize kaç kullanıcı girdiğini , sitede ne kadar vakit geçirdiklerini, toplam sayfa görüntülemelerini ve hemen çıkma oranlarını yüzdeler halinde sunmaktadır. Bu alandaki raporları haftalık ya da aylık olarak karşılaştırarak müşterilerinizin nasıl bir tutum içerisinde olduklarını öğrenebilitrsiniz.
Dönüşümler
Dönüşümler, kullanıcılardan yapmalarını beklediğiniz hedeflerin yerine getirilmesi olarak tanımlanabilir. Örneğin satışa çıkardığınız bir hizmet veya ürün için sepete ekleme, satın alma ya da form doldurma isteği olabilir. Bu alanda belirlediğiniz bir hedef sayesinde kullanıcılarınızın beklentilerinizi karşılayıp karşılamadıklarını görebilirsiniz. Satın alım yapılmayan , ya da tıklama almayan sayfaları kaldırarak sitenizi en verimli şekilde optimize edebilirsiniz.
Kaynaklar
Kaynaklar alanı, sitenize asıl tıklama yapılan platformların raporlandığı alanlardır. Burada sunulan metrikler ileride yapacağınız seo çalışmaları için yol gösterici niteliktedir. Bu alanda sunulan temel raporların anlamları aşağıdaki gibidir:
Sosyal ağ trafiği
Sosyal ağ trafikleri paylaşım yaptığınız instagram, facebook, twitter veya pinterest gibi platformlar üzerinden aldığınız tıklamalarda tetiklenmektedir.
Site bağlantısından gelen trafik
Site bağlantıları kendi sitenizden bir başka sayfaya ya da rakip siteden, kendi sitenize yapılan linklemelere tıklama sonucunda oluşan trafikleri listeler.
Arama motorlarından gelen trafik
Arama motorlarından gelen trafikler organik ve direct olarak iki sınıfta incelenebilir. Organik trafikler belirlediğiniz bir anahtar kelime üzerinden arama yaparak sitenize bağlanan kullanıcıları, direct trafik ise URL alanına sitenizin tam ismini yazarak giriş yapan kullanıcıları temsil etmektedir.
Hedef Kitle
Yandex Metrica üzerindeki en değerli metriklerden birisidir. Hedef kitlenizin hangi ülkede bulunduğunu, ortalama yaş ve cinsiyet oranını, eğitim seviyelerini, ilgi alanlarını ve sayfalarda geçirdikleri süreleri öğrenmek yapacağınız seo ve ücretli reklam çalışmalarında size fikirler verebilir. Kullanıcılarınızın bir sayfa içerisindeki tıklama oranları düşüşe geçtiğinde, ilgili sayfalarınızı kullanıcıların istekleri doğrultusunda revize ederek, ücretli olarak öne çıkartabilir ve organik ziyaretçilerinizi büyük ölçüde arttırabilirsiniz.
İçerik
Özellikle blog ve e-ticaret siteleri için çok fazla kullanılan alanlardan birisidir. Bu alanda sitenize gelen trafiğin hangi sayfada başladığını, ziyaret süresi içerisinde hangi sayfalarda ne kadar zaman geçirildiği ve hangi sayfa görüntülendikten sonra sitenin terkedildiği öğrenilebilir. İçerik alanları doğru analiz edildiğinde site içerisindeki zayıf içerikler tespit edilebilmektedir.
Teknoloji
Kullanıcıların web sitenize giriş yaparken kullandıkları teknolojiyi raporlayan alandır. Android, IOS ya da Windows cihazlarından yapılan girişlerin toplama göre oranlarını, giriş yaptıkları cihazların ekran çözünürlük oranlarını, cihazların modellerin ve Adblock kullanıp kullanmadıklarını teknoloji metrikleri ile öğrenebilirsiniz.
İzleme
Sitedeki ziyaretçi yükü, dakikaya göre sitenin ne kadarlık bir trafik elde ettiği, sayfalarınızın ortalama yüklenme süreleri, kontrol sonuçları gibi verilere ulaşabilirsiniz.
E-ticaret
Yandex e ticaret alanı yalnızca e-ticaret tabanlı sitelerin verilerini göstermektedir. Bu alanda hangi ürünlerinizin satış işlemlerinin yapıldığını ve bu ürünler üzerinden ne kadarlık bir gelir sağladığınızı görüntüleyebilirsiniz.
Parasallaşma
Yandex Metrica parasallaşma alanı reklamcılık ya da görüntülü reklam ağları üzerinden gösterim veren site sahiplerinin görüntüleyebileceği raporları sunar. Raporları etkin hale getirmek için “Yandex Reklam Ağı” projesine katılabilirsiniz. Bu alanda reklam verdiğiniz grubun nasıl değişim gösterdiğini oransal olarak görüntüleyebilirsiniz.
Haritalar
Ziyaretçilerinizin site içerisindeki gezinme işlemlerini 4 farklı harita üzerinden görüntüleyebilirsiniz.
Bağlantı Haritası
Sitenizin içerisinde oluşturduğunuz kategori alanları , navigasyon menüsü üzerinde bulunan bağlantılar ya da hangi makalelerinizin başlıklarına tıklama yapıldığı farklı ısı renkleri ile gösterilmektedir.
Tıklama Haritası
Sitenizde gezinen kullanıcılarınız sayfanızda hangi alanlara tıklayarak işlem yapıyor? Kullanıcı deneyimini arttırmak için kullanabileceğiniz muhteşem bir metrik. Örnek bir tıklama haritası şu şekildedir:
Tıklama Haritası |
Kaydırma Haritası
Sitenizdeki içerikleri görüntüleyen kullanıcıların hangi alanlarda kaydırma işlemi yaptıklarını ısı renkleriyle görüntüleyebilirsiniz. Kırmızı renk sitenizde en çok kullanılan kaydırma alanını sarı alan en az işlem yapılan alanı temsil etmektedir.
Form Analizleri
Form analizi ile sitenize gelen kullanıcıların ne kadarlık bir bölümü form üzerinden size ulaşmaya çalıştığı bilgileri yer alır. Ayrıca formlar üzerinden elde edilen dönüşüm miktarı da oransal olarak raporlanmaktadır. Yandex reklam işlemlerinde kullanılabilecek etkili bir analizdir.
Oturum Kaydı
Oturum kayıtları her kullanıcı için ayrı olarak oluşturulmaktadır. Sitenize giriş yapan kullanıcıların yaptığı işlemler, videolu şekilde tarafınıza sunulur. Aynı zamanda işlemi yapan kullanıcının hangi cihazdan girdiğini sitede ne kadar vakit geçirdiğini, hangi sözcük grubunu kullanarak sitenize giriş yaptığını ve hangi kaynaktan geldiğini bu alanda görebilirsiniz.
Ziyaretçiler
Ziyaretçilerinizin siteniz e giriş yapma trendi grafik ile gösterilmektedir. Sık grafikler sitenizde çok fazla geçirilen zamanı belirtmektedir. Çeşitli hedefler belirleyerek kullanıcılarınızın ziyaret sayıları hakkında detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz.
Segmentler
Segmentler ziyaretçilerinizin site içerisinde yaptıkları işlemleri sınıflandırarak görüntüleme işlemidir. Örneğin site içerisindeki kullanıcıların yalnızca sayfa görüntüleme oranını görmek istiyorsanız “Sayfa Görüntülemesi” isminde bir segment oluşturarak raporlara ulaşabilirsiniz.
Hedefler
Kullanıcılarınızın yaptıkları arama, form gönderme , Whatsapp’tan tarafınıza ulaşma ya da dosya yükleme işlemlerini buradan hedef belirleyerek kontrol edebilirsiniz.
İçerik
Her bir içeriğinizin aldığı trafik miktarını ve bu trafiklerin hangi alanlardan geldiğini tek bir panel üzerinden görüntüleyebilirsiniz. Kırmızı ile işaretlenen alanlar dahili trafik miktarlarını, mavi ile işaretlenen alanlar site bağlantıları üzerinden gelen trafiği, sarı ile işaretlenen alanlar arama motorları (Google, Yandex, Bing) üzerinden gelen trafiği, mor alanlar ise sitenize doğrudan giriş yapıldığını simgelemektedir.
Entegrasyonlar
Entegrasyonlar alanından Yandex arama motorunun desteklediği çeşitli yazılımları yükleyebilirsiniz. Wix, Google Chrome, Shopify ve Wordpress gibi yazılımlar bunlardan yalnızca birkaç tanesi.
Yandex Metrica hesabı oluşturmak için buraya tıklayabilirsin, takıldığın yerlerde yorum formunu kullanmaktan çekinme.